12.2 C
București
24 octombrie, 2024

Reforma Statului propusă de Elena Lasconi și USR: O schimbare reală pentru România

Președinta USR, Elena Lasconi. FOTO: USR

La mai bine de trei decenii de la căderea regimului comunist, România încă se luptă cu umbrele trecutului său politic și administrativ. Tranziția prelungită a lăsat țara împotmolită în structuri greoaie, birocratice, unde puterea politică și interesele personale par să prevaleze asupra nevoilor cetățenilor.

Programul de reformă propus de Elena Lasconi și USR pentru următorii patru ani urmărește să schimbe această realitate, oferind un nou model de guvernare și administrație publică, orientat către cetățean și spre dezvoltarea țării.

Această reformă propune o modernizare profundă, o profesionalizare a administrației publice și o desprindere definitivă de neajunsurile perioadei de tranziție post-comunistă.

Statul român nu trebuie să fie un gigant birocratic care împiedică dezvoltarea, ci să fie în slujba cetățeanului , un sprijin pentru dezvoltarea mediului de afaceri, al antreprenoriatului și inovației.

Avem un stat care a fost organizat astfel încât să creeze cât mai multe locuri de muncă pentru aparatul de partid, prea multe pile fără muncă și deranj, cu prea puține servicii pentru cetățeni.

Reforma propusă de Lasconi și USR urmărește să schimbe radical această paradigmă, să transforme administrația publică, după 35 de ani, într-un ansamblu de instituții ce funcționează corect și sunt definite de profesionalism, eficientă, transparentă și responsabilitate.

Desprinderea de modelul „Baronilor Locali” și comasarea voluntară a localităților mici

Una dintre măsurile centrale ale reformei este descentralizarea puterii și consolidarea regiunilor pentru a face față proiectelor de anvergură și pentru reducerea costurilor de funcționare a stutului.

România este încă prinsă în capcana unui model de administrație moștenit din comunism, unde consiliile județene și baronii locali controlează fondurile și resursele, menținând un echilibru fragil de putere bazat pe favoruri și sinecuri.

Viziunea USR pentru reforma administrației înseamnă o revoluție a bunului-simț: primării consolidate voluntar, cu servicii publice rămase aproape de cetățean. Profesionalizarea și depolitizarea funcției publice.

Programul USR de guvernare prevede desființarea consiliilor județene și transferul majorității atribuțiilor acestora către localități și regiuni, ceea ce va reduce costurile de funcționare și va spori puterea de implementare a proiectelor.

Stimularea comasării voluntare a localităților mici care nu reușesc să genereze venituri suficiente pentru a se administra eficient. Aproximativ 28% din localitățile României au mai puțin de 2.000 de locuitori și nu dispun de resurse pentru a oferi servicii publice de calitate. Programul USR propune stimularea financiară a acestor localități pentru a se comasa, creând unități administrative mai mari și mai bine finanțate. Orașele nu vor putea avea mai puțin de 20.000 de locuitori, iar comunele, nu mai puțin de 3.000 de locuitori.

Aceasta ar permite o gestionare mai bună a fondurilor publice și ar reduce costurile administrative, fără a sacrifica calitatea serviciilor pentru cetățeni. Niciun cetățean nu va rămâne fără servicii publice aproape de domiciliu. Localitățile comasate ar putea beneficia de servicii complexe, cum ar fi accesul la fonduri europene , consultanță juridică sau urbanism, pe care comunitățile mici nu și le pot permite în mod individual.

Reducerea numărului de ministere și agenții guvernamentale

O altă măsură importantă a reformei USR vizează reducerea numărului de ministere și agenții guvernamentale . În prezent, România are un aparat birocratic supradimensionat. USR a identificat 197 de agenții, institute și alte structuri administrative, care contribuie la risipa de resurse și la fragmentarea deciziilor și propune desființarea lor.

De asemenea, USR propune o reducere a numărului de ministere la maximum 12 , cu desființarea structurilor ineficiente și care nu îndeplinesc un mandat public real.

Această măsură ar contribui la simplificarea birocrației și la crearea unui aparat guvernamental mai eficient, capabil să răspundă rapid și coordonat nevoilor cetățenilor. În plus, reducerea numărului de structuri administrative ar reduce riscurile de corupție și birocrația excesivă care sufocă mediul de afaceri și dezvoltarea economică.

Reducerea numărului de parlamentari la 300 – un angajament ignorat timp de 15 ani

Una dintre măsurile centrale propuse de USR este reducerea numărului de parlamentari la 300 și Parlament unicameral , o promisiune care a fost aprobată în urma unui referendum popular din 2009, dar care nu a fost niciodată implementată. Această reformă urmărește să aducă parlamentul la o dimensiune rezonabilă, în concordanță cu dorințele exprimate de cetățeni. Scopul este de a face procesul legislativ mai eficient, de a reduce costurile administrative și de a crește responsabilitatea politicienilor față de electorat.

Efectul scontat ar fi nu doar o eficiență mai mare a procesului legislativ, ci și o mai mare transparență și responsabilitate . Cu un număr mai mic de parlamentari, presiunea asupra aleșilor de a reprezenta activ interesele comunităților lor va crește, iar actele normative vor putea fi dezbătute și adoptate într-un cadru mai clar și mai rapid.

Găsirea de investitori pentru companiile de stat neprofitabile

Companiile de stat reprezintă în continuare un sistem închis , de multe ori corupt și ineficient, unde pierderile sunt compensate din bugetul de stat, iar managementul este adesea numit politic. Programul USR privind companiile de stat cuprinde măsuri concrete de listare la bursă, căutarea de investitori privați și privatizarea acestora sau de închidere dacă acestea sunt inutile, cum au fost cele municipale create de fosta administrație PSD de la București. Cele mai multe companiile de stat de astăzi sunt la fel de falimentare cum erau și în perioada comunistă și sunt o sursă importantă de parazitare a banilor publici.

De asemenea, companiile de stat care îndeplinesc servicii publice vor fi reorganizate și conduse de management profesionist , recrutat pe criterii de competență și cu indicatori clari de performanță. Această măsură va reduce pierderile economice și va crea o mai mare transparență în gestionarea resurselor publice.

Profesionalizarea și depolitizarea funcției publice

Un punct important al reformei este profesionalizarea funcției publice și eliminarea politizării angajărilor în instituțiile de stat. În prezent, funcțiile din administrație sunt adesea ocupate pe criterii politice, mai degrabă decât pe baza competenței și experienței. Acest fenomen duce la o funcționare ineficientă a instituțiilor și la o calitate slabă a serviciilor publice.

Reforma USR prevede introducerea unui examen național pentru recrutarea funcționarilor publici, similar cu modelul din alte state europene. Acest mecanism ar elimina favoritismele politice și ar permite angajarea celor mai competenți candidați, îmbunătățind calitatea administrației și crescând încrederea cetățenilor în instituțiile statului. Pe termen lung, o funcție publică profesionistă va reduce corupția și va asigura o administrare publică modernă, eficientă și transparentă.

Mai multă putere în mâna oamenilor, nu la politicieni

Principiul central al reformei USR este un stat mai mic și mai eficient, care să fie în slujba cetățeanului. Reformele propuse, de la reorganizarea administrației, reducerea numărului de parlamentari și până la profesionalizarea funcției publice prin introducerea de examene naționale și eliminarea politizării angajărilor, urmăresc un singur scop: crearea unui stat care să lucreze pentru cetățeni , nu invers. De acum înainte.

(Material susţinut de USR)

Sursa: https://www.antena3.ro/continut-platit/reforma-statului-propusa-de-elena-lasconi-si-usr-o-schimbare-reala-pentru-romania-725538.html

Ultimă oră

Același autor