Circa 2.500 de taximetriști din București circulă fără autorizații avizate, de la 1 martie.
Poliția îi amendează și le ridică numerele de înmatriculare, conform legii, dar nu este nici vina taximetriștilor, nici a polițiștilor pentru lipsa avizelor de la PMB. Taximetriștii și-au depus documentele pentru reînnoirea licențelor încă din luna noiembrie a anului trecut, așteptând să primească avizele până pe 28 februarie, însă acestea nu au fost semnate de primarul general, Nicușor Dan. Președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a declarat, pentru Jurnalul, că a fost la Primăria Capitalei, să ceară explicații, dar funcționarii au spus că au treabă în campania electorală a lui Nicușor Dan – el fiind cel care ar trebui să semneze documentele.
Situația în care au ajuns acum taximetriștii din București nu este nouă. În acest moment sunt circa 2.500 în situația de a circula fără avizul la zi al licențelor de taxi, dar toți cei 6.000 de taximetriști din Capitală sunt în pericol de a ajunge să circule fără documente avizate de primarul general. Această situație se repetă de cinci ani și de fiecare dată când a fost nevoie de semnarea avizelor de către primarul general, acesta a întârziat, fără un motiv întemeiat.
„Se întâmplă la fel ca acum cinci ani și acum doi ani. Unele licențe se vizează la cinci ani, altele la doi ani. Atunci când s-a mai întâmplat același lucru s-a mers fără autorizații, fără avizarea lor, dar acum se repetă situația. Am fost la Primăria Capitalei și funcționarii ne-au spus că sunt în campanie electorală și nu au timp să se ocupe și de asta. S-au depus actele din noiembrie 2024 și trebuia să le vizeze până pe 28 februarie, dar nici până acum nu sunt vizate. Cei care lucrează acum în taximetrie au depus documentele, conform legii, dar funcționarii Primăriei nu și-au făcut treaba”, a explicat, pentru Jurnalul, Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.
Concurența neloială i-a determinat să renunțe
În această situație sunt acum toți taximetriștii din Capitală. Mulți dintre ei au renunțat la taximetrie, în ultimii ani, din cauza problemelor pe care le-au avut cu Primăria Capitalei, dar și din cauza concurenței neloiale pe care spun că o face transportul alternativ.
„Pe București sunt 6.000 de licențe de taxi, din 10.267, pentru că restul sunt libere de doi ani, la PMB, în sertar, dar nu mai vrea nimeni să le ia. În Capitală sunt 30.000 de licențe de transport alternativ, date de ARR. Acesta e motivul pentru care se blochează activitatea de taximetrie”, mai spune președintele COTAR.
Taximetriștii au cerut, din 2015, să se calculeze în același fel numărul de licențe care se acordă pentru taximetrie și pentru „ridesharing”. Aceștia au reclamat permanent concurența neloială pe care o face transportul alternativ, cu sprijinul instituțiilor statului, mai ales pentru că legea taximetriei stabilește un număr limitat de licențe pentru taximetriști, pe fiecare localitate, raportată la numărul de locuitori, în timp ce licențele pentru transport alternativ se acordă fără număr, fără niciun fel de raportare la totalul locuitorilor sau conform altor criterii.
Astfel s-a ajuns la situația actuală în care sunt de cinci ori mai multe mașini care fac transport alternativ doar în București, activitatea acestora nefiind blocată de lipsa semnăturii primarului general, așa cum se întâmplă în cazul taximetriștilor.
Vânați de polițiști, la Otopeni
În timp ce PMB a anunțat, de luni, că prelungește perioada de avizare pentru taximetriști, polițiștii au ajuns să dea amenzi de 80.000 de lei pentru lipsa acestora, fără a ține cont de problemele pe care le are Nicușor Dan sau de declarațiile funcționarilor din Primărie. Sunt sume uriașe pe care taximetriștii nu și le pot permite și nici măcar nu este vina lor că au ajuns să nu-și mai poată exercita profesia și să nu-și poată câștiga pâinea.
Cele mai mari probleme le-au avut, de la 1 martie, taximetriștii care merg la Aeroportul Henri Coandă. Sunt doar 1.000 de taxiuri acceptate în zona aeroportului, iar cei care ajung acolo fără a avea licențele avizate rămân fără plăcuțe de înmatriculare și se aleg cu amenzi uriașe. Chiar dacă vor câștiga în instanță, în procesele cu Primăria Capitalei, procesele durează uneori peste trei ani.
Situația s-ar putea repeta, fiind deja o problemă periodică, de când Nicușor Dan a devenit primarul Capitalei.
Așteaptă autorizațiile din 2020
„Sunt transportatori care nu au autorizațiile vizate din 2020, din același motiv. Circulă cu hârtia de la Primărie care atestă că au depus documentele și nu au primit încă avizul. Autorizațiile trebuie să fie semnate de Primarul General. Nicușor Dan nu poate spune că nu știe cine trebuie să le semneze. Polițistul cere autorizația, care trebuie să fie la bord, în original, vizată. Pe polițist nu-l interesează că e primarul general în campanie electorală”, mai spune Vasile Ștefănescu.
Taximetriștii i-au cerut primarului Nicușor Dan să delege atribuțiile către altă persoană care ar putea semna miile de documente, dacă el nu are timp să-și îndeplinească atribuțiile. Dar cei care au firme de taxi mai spun că deja se poate constata rea intenție și încercarea repetată de a elimina taximetria de pe piață, în favoarea transportului alternativ, pentru că altfel nu s-ar explica de ce se ajunge în mod repetat la astfel de situații, doar în taximetrie, nu și la firmele de „ridesharing”.
Sursa: https://jurnalul.ro/special-jurnalul/taximetristi-autorizatii-amenda-licente-991428.html