22.4 C
București
24 aprilie, 2025

Nicușor Dan refuză să pună în aplicare hotărârile instanțelor, grevând Primăria Capitalei de penalități de întârziere și cheltuieli de judecată

Încăpățânare extremă a „primarului fără semnătură”: Nicușor sfidează hotărâri judecătorești și amenzi zilnice

Instanțele de judecată pronunță, pe bandă rulantă, hotărâri prin care Primăria Capitalei este obligată la plata unor penalități de întârziere de punere în executare a unor alte hotărâri definitive, într-un proces privind declanșarea falimentului fostei Întreprinderi Locale de Utilaj Transport Marfă București. Încă din 2019, Tribunalul București a obligat municipalitatea să semneze și să elibereze acest certificate, pentru un teren aflat în patrimoniul acestei întreprinderi, la cererea lichidatorului judiciar. Iar, în vara anului 2020, Consiliul General a emis o hotărâre prin care a aprobat această eliberare de acte. Doar semnătura primarului mai era necesară, însă, odată cu venirea lui Nicușor Dan la primărie, lucrurile s-au blocat. Începând cu anul 2022, la Judecătoria Sectorului 5 au fost deschise procese după procese, toate pierdute de către primăria Capitalei, prin primarul general, soldate cu obligarea la plata aproape trimestrială către creditoare a unor penalități de întârziere de peste 90.000 de lei fiecare, la care se adaugă cheltuielile de judecată. Alte cinci astfel de procese se află în fază de jucecată, cu termene inclusiv săptămâna aceasta sau între cele două tururi de scrutin ale alegerilor prezidențiale. În decembrie 2024, lichidatorul judiciar a mai câștigat un proces, definitiv, prin care Tribunalul București l-a obligat, din nou, pe Nicușor Dan să semneze și să elibereze respectivul certificat de atestare a dreptului de proprietate.

Obiceiul primarului general al Capitalei, Nicușor Dan, de a nu da curs cererilor formulate legal pentru emiterea unor acte care stau în pixul său de edil, dar și de a ignora hotărârile instanțelor judecătorești cu privire la emiterea acelorași acte generează costuri financiare pentru instituția pe care o conduce, la al doilea mandat. Iar acest mod de acțiune continuă și în prezent, când primarul Nicușor Dan se confruntă cu o serie de procese având ca obiect obligația de a face, dar și când Primăria Capitalei se confruntă, de asemenea, cu o serie de procese de executare silită.

Un astfel de exemplu se regăsește în dosarul de faliment al Societății de Utilaj Transport Azuga SA, fosta Întreprindere Locală de Utilaj Transport Marfă București, dosar aflat pe rolul Tribunalului București. În acest proces de faliment, prin sentința civilă nr. 8005 din 31 octombrie 2013, în dosarul 32263.3.2010, s-a dispus declanșarea procedurii de faliment, în procedură generală, a Societății de Utilaj Transport Azuga SA, cu sediul în sectorul 1 al Capitalei, iar, la data de 25 noiembrie 2011, Tribunalul București a desemnat în calitatea de lichidator judiciar Recuperare Consulting Grup IPURL.

Lichidatorul judiciar s-a plâns judecătorului sindic

Acest lichidator judiciar a intrat, relativ imediat de la desemnare, în conflict atât cu Primăria Capitalei, dar mai ales cu primarul general, Nicușor Dan. Într-un raport înaintat judecătorului sindic, lichidatorul arată că, ținând cont de faptul că, în vederea conservării și asigurării securității clădirilor și spațiilor, este necesară utilizarea lor pentru menținerea în funcțiune. Lichidatorul a dispus, în acest sens, continuarea activității de închiriere a spațiilor amplasate în Bulevardul Bucureștii Noi, la numărul 128, din sectorul 1, precum și în Strada Azuga, la numărul 34, din sectorul 2, fiind generate venituri din chirii.

Astfel, conform lichidatorului judiciar, din veniturile încasate din activitatea de închiriere a spațiilor, au fost achitate salariile și contribuțiile aferente către bugetul de stat pentru personalul angajat, utilitățile aferente imobilelor închiriate, serviciile de contabilitate și cheltuielile de procedură privind activitatea desfășurată.

Lichidatorul arată că, însă, în continuare se confruntă cu modul în care Nicușor Dan înțelege să-și onoreze activitatea de edil al Capitalei. „Se fac, însă, în continuare demersuri în vederea obținerii titlurilor de proprietate pentru terenurile aflate în proprietatea societății. În continuare, Primăria Municipiului București refuză să elibereze certificatele de atestare a dreptului de proprietate”, se arată în acest raport.

O mie de lei pe zi, penalități de întârziere

În documentele citate, este prezentată o situație incredibilă. Concret, printr-o hotărâre pronunțată de către Judecătoria Sectorului 5, în dosarul nr. 7808/302/2019, s-a stabilit împotriva Primăriei Capitalei plata în favoarea Societății de Utilaj Transport București SA a unei penalități de 1.000 de lei pe fiecare zi de întârziere a emiterii certificatului de atestare a dreptului de proprietate, începând cu data de 2 octombrie 2019 și până la data executării obligațiilor de a face.

Iar acesta nu este singurul proces care are legătură cu această speță. Există înregistrate pe rolul instanțelor cel puțin trei acțiuni întemeiate pe dispozițiile articolului 906 alineat 4 din Noul Cod de procedură civilă, prin care se solicită judecătorilor să oblige Primăria Municipiului București la stabilirea sumei fixe definitive datorate cu titlu de penalități de întârziere.

Un prin astfel de proces face obiectul dosarului 26557/302/2023, înregistrat la Judecătoria Sectorului 5 în data de 24 octombrie 2023. La data de 26 aprilie 2024, instanța a admis cererea și a obligat pârâtei debotoare Primăria Municipiului București să plătească reclamantei creditoare Societatea de Utilaj Transport Azuga SA suma de 92.000 de lei, reprezentând suma definitivă înregistrată cu titlul de penalități de întârziere pentru perioada 14 august 2022 – 14 ianuarie 2024, în temeiul încheierii pronunțate de Judecătoria Sectorului 5, la data de 2 octombrie 2019, în dosarul nr. 7808/302/2019. Mai mult, instanța a obligat Primăria Capitalei să plătească reclamantei și suma de 2.603,9 lei, reprezentând cheltuieli de judecată. Încheierea a fost executorie, putea fi atacată, însă primăria lui Nicușor Dan nu a formulat apel.

Procese pierdute pe toată linia

Iar lucrurile nu s-au oprit aici. La data de 10 iunie 2024, tot la Judecătoria Sectorului 5 s-a format dosarul nr. 17009/302/2024, unde, în data de 26 noiembrie 2024, instanța a admis cererea Societății de Utilaj Transport Azuga SA având ca obiect executarea silită, mai exact a aplicării penalității formulată de reclamantă în contradictoriu cu Primăria Municipiului București, prin primarul general Nicușor Dan. Instanța a fixat suma definitivă datorată de către Primăria Capitalei cu titlu de penalități de întârziere, pentru perioada 15 ianuarie 2023 – 14 aprilie 2024 (91 de zile) la valoarea de 91.000 de lei. Totodată, a obligat Primăria Capitalei la plata către aceeași reclamantă Societatea de Utilaj Transport Azuga SA a sumei de 91.000 de lei cu titlu de penalități de întârziere, dar și la plata sumei de 2.567,9 lei reprezentând cheltuieli de judecată. Nici de această dată, municipalitatea nu a uzat de calea de atac a apelului, pe care o avea la dispoziție.

Ulterior, la data de 30 august 2024, a mai luat ființă încă un dosar, tot pe rolul Judecătoriei Sectorului 5, unde, la data de 18 februarie 2025, adică în plină precampanie electorală pentru alegerile prezidențiale, instanța a admis, din nou, cererea având ca obiect executarea silită, în sensul aplicării de penalități formulată de aceeași Societate de Utilaj Transport Azuga SA în contradictoriu cu Primăria Municipiului București, prin primarul general Nicușor Dan. În acest dosar, Judecătoria Sectorului 5 a fixat suma definitivă datorată de Primăria Capitalei, pentru perioada 19 aprilie 2023 – 16 iulie 2024 (92 de zile), la valoarea de 92.000 de lei. În același timp, pârâta Primăria Capitalei a mai fost obligată să achite creditoarei 2.538,54 de lei, reprezentând cheltuieli de judecată. Municipalitatea nu a atacat nici în acest proces cu apel hotărârea instanței de fond.

Alte cinci cauze similare, în care judecătorii au rămas în pronunțare

Conform documentelor prezentate de lichidatorul judiciar, pe rolul instanțelor mai există, în acest moment, în fază de judecată încă cinci procese având același obiect și care vizează plata penalităților aferente perioadelor 17 iulie 2024 – 17 octombrie 2023, 18 octombrie 2023 – 18 ianuarie 2024, 13 ianuarie 2024 – 19 aprilie 2024, 20 aprilie 2024 – 20 iulie 2024 și 21 iulie 2024 – 2 octombrie 2024.

Mai exact, în dosarul 27459/302/2024, înregistrat la data de 27 septembrie 2024, a fost alocat un termen de judecată pentru săptămâna aceasta, în data de 10 aprilie 2025.

În al doilea dosar, având numărul 35764/302/2024, înregistrat la Judecătoria Sectorului 5 în data de 13 decembrie 2024, a fost alocat un termen de judecată pentru data de 12 septembrie 2025, după vacanța judecătorească.

Al treilea dosar are numărul 1171/302/2025 și a fost înregistrat la aceeași instanță judecătorească la data de 23 ianuarie 2025, cu un termen de judecată pentru data de 20 iunie 2025.

În data de 22 ianuarie 2025 a mai fost înregistrat la Judecătoria Sectorului 5 dosarul nr. 1169.302/2025, unde primul teren de judecată va avea loc la două zile după primul tur al alegerilor prezidențiale, în data de 6 mai 2025.

Ultimul proces din această serie are numărul 5667/302/2025, a fost înregistrat la aceeași instanță în data de 11 martie 2025 și a primit un prim termen de judecată la data de 8 mai 2025, între cele două tururi de scrutin ale alegerilor prezidențiale.

Edilul general, obligat, a doua oară, de Tribunalul București să semneze actele

Problema este chiar și mai complicată, de data aceasta direct vizat fiind Nicușor Dan. Lichidatorul judiciar al Societății de Utilaj Transport Azuga SA, Recuperare Consulting Grup IPURL, a câștigat, într-un alt dosar, având numărul 22150/302/2023, aflat pe rolul Tribunalului București, un proces împotriva primarului general al municipiului București, Nicușor Dan. Lichidatorul a obținut obligarea primarului Capitalei la semnarea și la eliberarea certificatului de atestare a dreptului de priprietate asupra terenului din Bucureștii Noi nr. 128, din Sectorul 1.

Dosarul a fost deschis la data de 21 mai 2024, iar, la data de 20 decembrie 2024, Tribunalul București a pronunțat hotărârea prin care „admite cererea și obligă pârâtul Primarul General Nicușor Dan, în calitate de reprezentant al Municipiului București, la semnarea și eliberarea Certificatului de Atestare a Dreptului de Proprietate. Obligă pârâtul la plata sumei de 2.600 de lei, cu titlu de cheltuieli de judecată”. Hotărârea, având numărul 10389/20 decembrie 2024, este definitivă.

În ceea ce privește terenul din strada Azuga nr. 34 Sector 2, lichidatorul judiciar arată că, având în vedere că pârâtul Municipiul București nu și-a îndeplinit obligația de eliberare a certificatului de atestare a dreptului de proprietate, conform Deciziei Civile Executorii nr. 2534 din data de 17 mai 2022, a fost formulată o nouă acțiune, în temeiul articolului 906 alineat 2 din Codul de procedură civilă, prin care s-a solicitat instanței obligarea Primăriei Capitalei la plata în favoarea Societății de Utilaj Transport Azuga SA a unei penalități fixe de 1.000 de lei pe fiecare zi de întârziere, până la executarea obligației prevăzute în titlul executoriu.

Cererea de chemare în judecată a fost înregistrată la Judecătoria Sectorului 5 București, în dosarul 17203/302/2024, din data de 12 iunie 2024, imediat după ce Nicușor Dan a câștigat al doilea mandat de primar general. De atunci, s-au scurs nu mai puțin de 11 termene de judecată, iar instanța a rămas în pronunțare pentru data de 22 aprilie 2025.

Consiliul General a aprobat eliberarea certificatului încă din vara anului 2020

Toate aceste informații reies din raportul de activitate nr. 8 din data de 10 martie 2025 al actualului lichidator judiciar al Societății de Utilaj Transport Azuga SA, transmis judecătorului sindic de la Tribunalul București, în dosarul de faliment.

Lichidatorul a solicitat instanței acordarea unui nou termen, în vederea continuării procedurii de faliment și a soluționării litigiilor în care debitoarea este parte.

Însă important în această speță este și faptul că, încă din data de 22 ianuarie 2020, fostul primar general al Capitalei, Gabriela Firea, a înaintat spre aprobare un referat, alături de un raport comun al Direcției de Patrimoniu și al Direcției Generale de Urbanism și Amenajarea Teritoriului. În aceste documente se face referire la o adresă a fostului lichidatori judiciar al Societății de Utilaj Transport Azuga SA, BFC Consulting Group, prin care se aduce la cunoștință încheierea de ședință din data de 23 octombrie 20219 în dosarul 7808/302/20219, prin care instanța a obligat Primăria Capitalei să emită certificatul de atestare a dreptului de proprietate pentru terenul din Bulevardul Bucureștii Noi nr. 128, din Sectorul 21.

Prin Hotărârea nr. 277 din data de 15 iulie 2020, Consiliul General al Municipiului București a aprobat eliberarea certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra acestui teren, aflat în patrimoniul Societății de Utilaj Transport Azuga SA. Este vorba despre un teren cu suprafața de 6.643 de metri pătrați. Singurul lucru care trebuia să mai fie făcut era ca acest certificat să fie semnat de către primarul Capitalei. Numai că, după instalarea lui Nicușor Dan în funcție, în toamna anului 2020, acest lucru nu s-a mai întâmplat.

Sursa: https://jurnalul.ro/special-jurnalul/anchete/nicusor-dan-instante-penalitati-cheltuieli-judecata-994628.html

Ultimă oră

Același autor