Un nou raport al Curții de Conturi scoate la iveală neregulile financiare de la Primăria Sectorului 1 din Capitală în timpul mandatului de primar al useristei Clotilde Armand.
După ce un raport publicat în primăvara anului trecut a constatat prejudicii la buget, acum un nou raport emis în urma auditării situațiilor financiare consolidate ale Primăriei Sectorului 1 pentru exercițiul financiar încheiat la 31 decembrie 2023 a scos la suprafață mai multe probleme în administrarea acestui sector. Vorbim, de exemplu, despre plăți nelegale în sumă de 580.498 de lei și, chiar dacă ulterior prejudiciul a fost recuperat integral în timpul misiunii de audit a inspectorilor Curții de Conturi, în urmă rămâne modul haotic în care a fost condusă această primărie în timpul mandatului useristei
„Ca urmare a auditului executat asupra situațiilor financiare consolidate raportate de către Primăria Sectorului 1 București pentru anul 2023 au fost constatate deficiențe cu influențe semnificative având un efect generalizat (…)”, arată raportul. Astfel, raportul a constatat că la nivelul acestui sector ordonatorii de credite din subordinea primăriei nu utilizau un program informatic de contabilitate integrat care să permită centralizare integrată a informațiilor financiare în situații financiare integrate. În aceste condiții, a existat un risc permanent de denaturare a situațiilor financiare consolidate, atrăgea atenția raportul Curții de Conturi
Totodată, Primăria Sectorului 1 a menținut nejustificat în soldul contului „Active fixe corporale în curs de execuție” suma de 22,54 de milioane de lei, reprezentând contravaloarea unei lucrări de investiții finalizate și recepționate, cu consecința denaturării cheltuielilor raportate. Aceeași neregulă o constatau inspectorii Curții de Conturi și în precedentul raport, atunci fiind vorba despre 31,4 milioane de lei.
Plăți pentru lucrări neefectuate
Pe lista neregulilor constatate figurează, printre altele, efectuarea de cheltuieli de bunuri și servicii nejustificate în sumă de 580.498 de lei. De exemplu, primăria a acceptat plata unor lucrări neefectuate în cantitatea facturată la Teatrul de vară „Nicolae Bălcescu”, la mijloc fiind vorba despre 152.134 de lei. Și pentru reabilitarea și modernizarea unor străzi primăria a acceptat la plată o sumă de 144.443 de lei, deși lucrările nu fuseseră efectuate în valoarea facturată. „Urmare a verificării efectuate asupra documentelor care au stat la baza emiterii de către furnizori a facturilor aferente lucrărilor de reabilitare și modernizare străzi (…) s-a constatat că, în cazul unor operațiuni specifice din suprafața totală a carosabilului (stabilită prin măsurători topo) nu au fost scăzute nici suprafața ocupată de gurile de scurgere a apelor meteorice și nici suprafața ocupată de capacele de cămin aparținând rețelelor tehnico-edilitare (apă, canal etc.)”, mai subliniază documentul Curții de Conturi.
Neefectuarea reevaluării activelor fixe corporale de natura terenurilor și clădirilor aflate în patrimoniul primăriei cel puțin odată la 3 ani este o altă constatare care se regăsește în raportul citat. La data efectuării verificărilor, s-a constatat că ultima evaluare fusese făcută în 2020.
Parcul Bazilescu, mai mic decât apare în scriptele ADS
Nici în ceea ce privește spațiile verzi lucrurile nu arată mai bine la primăria condusă în perioada supusă auditării de către userista Clotilde Armand. La acest capitol, inspectorii Curții au constatat că au fost efectuate plăți nejustificate în sumă de 85.249 de lei prin acceptarea la plată a unor servicii de întreținere a spațiilor verzi neefectuate la Parcul Bazilescu, deoarece suprafața intabulată a acestuia este mult mai mică decât apare în evidențele Administrației Domeniului Public (ADS) Sector 1. Parcul a făcut obiectul unor observații și în precedentul raport al Curții. Atunci inspectorii constatau încheierea a două contracte de asociere pentru o suprafață din terenul aferent parcului, aflat în administrarea Consiliului Local Sector 1, fără aprobarea acestuia și fără acordul prealabil al Consiliului General, contrar prevederilor locale.
„Conducerea entității nu a dezvoltat și aplicat instrumente adecvate de supervizare și control al proceselor și activităților specifice direcțiilor/compartimentelor/serviciilor și entităților subordonate în scopul realizării acestora în condiții de economicitate, eficiență, eficacitate, siguranță și legalitate, fiind identificate mai multe riscuri specifice și un risc generalizat. Procedura de gestionare a riscurilor existente nu a asigurat identificarea, evaluarea și gestionarea riscurilor semnificative asociate tuturor obiectivelor entității, fiind necesare îmbunătățiri”.
Raportul de audit al Curții de Conturi
TVA plătit unei firme neplătitoare de TVA
Alte plăți nejustificate au fost constatate în urma auditului realizat de inspectorii Curții de Conturi la mai multe unități școlare din sector în urma unor lucrări de reabilitare. De exemplu, 16.418 lei au fost plătiți nejustificat la o școală generală pentru lucrări de reparații neefectuate. La Liceul Teoretic Jean Monnet s-a plătit nejustificat suma de 40.656 de lei reprezentând TVA aferent lucrărilor de reparații în condițiile în care prestatorul s-a înregistrat ca plătitor de TVA la ANAF de abia pe data de 1 ianuarie 2024.
Ce a arătat raportul Curții din 2024
– Controalele au evidențiat efectuarea de cheltuieli nelegale în sumă totală de 431.904 lei;
– Plăți ineficiente în cuantum de 961.902 lei la serviciul de salubrizare;
– Mașini casate doar pe hârtie;
– Primăria Sectorului 1 nu a implementat în totalitate măsurile dispuse la misiunile anterioare de audit;