2024 s-a sfârşit la fel de plin cum a început, cu emoţii amestecate şi un sentiment de incertitudine şi confuzie, iar echipa Teatrul azi a simţit nevoia unei ediţii care să aducă speranţa schimbării în mai bine.
Aşadar, nu întâmplător numărul 11-12 , ultimul al anului trecut, aduce în prim-plan teatrul comunitar şi importanţa conexiunii cu celălalt în dezvoltarea unei lumi mai bune.
Teatrul pune accentul pe împreună
Schimbările sănătoase se produc treptat, cu răbdare şi perseverenţă, dar, cel mai important, cu deschidere şi acceptare. Despre transformările pozitive pe care teatrul le poate iniţia chiar din interiorul comunităţilor, au vorbit artişti români ale căror demersuri creative i-au adus mai aproape de o artă a oamenilor reali: vulnerabili, frumoşi, autentici.
Mihaela Michailov deschide rubrica accente cu un material introductiv despre rolul social al teatrului comunitar cu referinţe din propria experienţă şi din istoria recentă a scenei româneşti.
Studenţii Departamentului de Regie Teatru al UNATC „I.L. Caragiale” , anul II, au aprofundat tema teatrului comunitar prin cercetarea desfăşurată sub titlul „Researching Performative Actions of Solidarity – Focus România”, în cadrul proiectului SoliCult.EU. În acest context au rezultat interviurile pe care le puteţi citi în acest număr al revistei. Invitaţi la dialog au fost Florentina Năstase ( Cultură’n şură ), Bogdan Georgescu ( tangaProject şi implicarea membrilor comunității LGBTQA+ în proiecte artistice ), Diana Buluga ( Create.Act.Enjoy ), Ana-Maria Ursu ( Teatrul Basca ) şi, exclusiv online, David Schwartz (Platforma de Teatru Politic).
Pentru că teatrul este şi o clădire-nucleu pentru comunitate, Chris Simion-Mercurian a răspuns întrebărilor lansate de Silvia Dumitrache şi a povestit despre un vis pe cale de a deveni realitate: Teatrul Griviţa 53 . În cartierul Militari din Capitală, un alt teatru aduce oamenii împreună: Irina Zlotea rememorează una dintre experienţele oferite de Teatrul Masca în misiunea sa de a creşte în jurul său o comunitate diversă şi unită. Într-o altă zonă bucureşteană, joaca de-a teatrul schimbă vieţi – Claudian Şiman scrie despre activitatea esenţială a Studioului Ferentari .
accentele propun şi o perspectivă de peste ocean. Specialistul Alexandru Bumbaș , Andrada-Ioana Coiciu şi Octavian Szalad ne aduc mai aproape experienţele teatrului comunitar din America de Sud (Columbia, Peru, Brazilia), printr-o serie de articole şi interviuri inedite.
În final, Ioana Hașu-Georgiev scrie despre teatrul ca memorie a comunității, în articolul său despre ShareLocation: Rezistența Făgăraș , un spectacol-documentar despre femeile rezistenței anticomuniste şi moștenirea comunismului în societatea contemporană.
Interviul ediţiei
26 de ani de la înfiinţarea Teatrului ACT sunt celebraţi cu un interviu amplu al cărui invitat nu mai are nevoie de prezentare: Marcel Iureş . Actor iubit, profesionist respectat, fondator de teatru şi una dintre cele mai carismatice figuri publice din România, Marcel Iureş a stat la poveşti cu Tiana Alexe , iar farmecul său caracteristic şi generozitatea unui mentor de teatru şi de viaţă fac din acest material o lectură savuroasă pentru orice iubitor al scenei.
autumn’24 theatre highlights
Teatrul azi încheie anul 2024 cu o retrospetivă a principalelor evenimente din a doua jumătate a anului. Mai întâi, criticii şi specialiştii de teatru, Oltița Cîntec, Alina Epîngeac, Mirella Patureau, Cristina Rusiecki, Iulia Popovici, Oana Stoica, Irina Wolf, Raluca Cîrciumaru, Silvia Dumitrache, Ramona Iacobuțe şi Mihai Brezeanu şi-au anunţat recomandările din programul cu numărul 34 al Festivalului Naţional de Teatru – FNT, unul dintre cele mai aşteptate şi discutate evenimente din peisajul teatral românesc. Partea internaţională a Festivalului nu a fost nici ea uitată, fiind analizată de Catinca Drăgănescu , Alina Epîngeac şi Octavian Szalad . Cel de-al doilea eveniment marcat cu un insert special în sumarul 11-12 este Săptămâna Purcărete , organizată de Teatrul Naţional din Craiova pentru care a celebra 50 de ani de profesie împliniţi de regizorul Silviu Purcărete.
Un sumar bogat
Cu o ediţie extinsă, Teatrul azi îşi continuă obiectivul de a urmări fenomenul teatral românesc şi internaţional în ansamblu. Cititorii vor găsi în rubrica actualitate.RO numeroase articole despre premierele şi festivalurile toamnei, din Bucureşti şi din ţară. Ca întotdeauna, alături de producţiile pentru publicul larg, se regăseşte şi secţiunea dedicată teatrului de animaţie şi celui pentru copii, deschisă de Matei Vişniec cu un articol special despre relaţia dintre dramaturg şi păpuşar.
Peisajul internaţional debutează cu un spotlight regizoral oferit de Irina Wolf , de această dată în dialog cu regizoarea italiană Virginia Landi, invitata Festivalului Hystrio organizat de revista de specialitate cu acelaşi nume, adresat regizorilor sub 35 de ani. În continuarea sumarului, cititorii au opriri de lectură în Salzburg, Vicenza şi Tirana, apoi se întorc în ţară cu vizita lui John Malkovich la Naţionalul timişorean. Un ultim interviu al acestui număr, Daria Ancuţa încheie seria Words in Motion , prilejuită de programul de mentorat Springback Academy dedicat criticii de dans, cu invitata sa, specialista Kelly Apter (interviu în limba engleză).
Carmen Mihalache aduce recomandarea de lectură pentru raftul de teatru şi face o recenzie plină de farmec a volumului de cronici publicat de criticul de teatru Călin Ciobotari , Semne de scenă (2020-2023) .
Copertele numărului 11-12/2024
Revista aduce pe coperta principală una dintre cele mai aplaudate actriţe ale scenei româneşti într-unul dintre spectacolele vedetă ale finalului de 2024: Ofelia Popii în Mary Stuart , r. Andrei Şerban (foto Florin Ghioca). În interior, o imagine din arhiva Cultură’n şură surprinde spiritul în care a fost gândită prezenta ediţie. Coperta de final rememorează unul dintre cele mai puternice spectacole ale FNT34 – Poveștile bunicilor șoptite fiicelor de către mame , text şi regie Gianina Cărbunariu (foto Piotr Nykowski). Ca de fiecare dată, grafica copertelor aparţine lui Laurențiu Buglea ,
Citiţi Teatrul azi ?
Dacă doriţi să citiţi revista Teatrul azi , o puteţi găsi alături de volumele publicate de Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” pe site-ul
sau puteți scrie la adresa
. Dacă preferaţi să faceţi o plimbare până la librărie, revista se află în Bucureşti la Cărtureşti (Verona şi Carusel), dar și în rețeau librăriei din marile orașe; în Timişoara La Două Bufniţe şi la Craiova în magazinul specializat, situat în interiorul Teatrului Naţional „Marin Sorescu”.
Nu uitaţi să verificaţi site-ul oficial al revistei Teatrul azi pentru articole exclusive online!
Sursa: https://jurnalul.ro/cultura/teatrul-agent-al-schimbarii-teatrul-azi-nr-11-12-2024-988083.html